Les aventures de Guillem

  anapixel

Joan Barril

MONÒLEGS IMPOSSIBLES

Joan Barril

Dimecres, 22 de maig del 2013

Em miro al mirall i veig que se m’està posant cara de moneda. Em van dir que seria rei fa molt temps, però mai vaig pensar que les monarquies anessin tan ràpid. La meva mare va decidir deixar-ho i em va dir que ja estava bé de fer de pilot a Kenya i de dedicar-me a fundacions més o menys benèfiques i universals. “Ara et toca a tu. Aquesta nit abdico i immediatament seràs el rei dels Països Baixos”. I així va ser. Al cap d’uns mesos vam fer la festa de l’entronització. Entronitzar, ¡quina paraula més antiga! Quan m’ho van dir em vaig fixar en la gracilitat de Màxima convertida en pedra pels motius d’una casa reial que l’agafava de molt lluny. Argentina no va plorar per Màxima quan se’n va anar en braços d’un futur rei. Més aviat alguns argentins van contenir les llàgrimes perquè es veurien representats a Europa per la filla d’un ministre de Videla. Aquí em vaig mostrar persuasiu: “Digues-li al pare que no vingui. Serà millor per a tots”. Vaig dir-li el mateix a Wim Kok, el primer ministre holandès. Wim va parlar amb el meu sogre i l’entronització es va dur a terme amb calma i tranquil·litat.

zoomRetrat oficial del rei Guillem d'Holanda.

Retrat oficial del rei Guillem d’Holanda. REUTERS

Sempre hi ha algun espanyol entre nosaltres. La família del pare de Màxima va arribar a l’Argentina des del País Basc i allà van aconseguir un petit poder en l’elaboració de sucre. El meu sogre es va apuntar al cop d’Estat de Videla i va ser ministre d’Agricultura durant uns anys. L’agricultura no és una arma de repressió. Em va estranyar el fet que els meus actuals súbdits s’oposessin al meu casament amb Màxima per la biografia política del seu pare. Senyal que els vincles de sang estan molt arrelats als Països Baixos. Els mateixos motius que provoquen la seva adhesió a mi són els que intenten esgrimir per desautoritzar el meuamor per Màxima.

Altres espanyols il·lustres al meu país van ser Carles V i Felip II. Eren amics del meu avantpassat Guillem I, tan amics que Carles V li va declarar la guerra per la qüestió protestant i Felip II li va enviar un assassí perquè el liquidés. Però els Països Baixos van saber estar a l’alçada. Vam acabar muntant colònies arreu del món gairebé sense necessitat d’exèrcit.

Per això crec que la monarquia que ara encarno és una peça vulgar d’orfebreria que em dóna una feina innecessària. Holanda no necessita un rei perquè ja s’espavilaran sols sense mi. No és el moment d’abdicar quan només fa uns mesos que estic en el càrrec. La meva mare no m’ho perdonaria mai. Però s’ha de fer alguna cosa per acabar amb aquesta vida de sopars de gala i de somriures al poble. Sempre es pot disposar de la petita fortuna de la meva mare, molt menor del que va dir la revista Forbes. Això ens permetria anar pel món com uns turistes qualssevol. Al capdavall, als reis no se’ls coneix per la cara.

L’únic Guillem que vaig conèixer va ser un personatge anglès de l’escriptora Richmal Crompton que feia les mil i una en els seus llibres. Les aventures de Guillem eren les meves aventures de la infància. Però tot això va acabar i ara toca d’entrar en el món real i també reial. Sóc rosset, amb papada cervesera i ullets de batraci que miren més cap endins del que s’hauria de mirar. Per sort el taronja em queda bé. Però és que el taronja queda bé a tothom.

Vaja, que tot això de l’entronització ha estat guapo mentre ha durat. Les nenes estan encantades amb aquest tipus de festes. Però ja està bé per avui. Prefereixo ser el rei de casa meva i sortir a passejar amb Màxima. No en va el seu nom indica que ja no hi ha ningú més important que ella. Un dia d’aquests anirem a un ‘coffee shop’ d’Amsterdam a fumar alguns porros, perquè ja se sap que el tabac és nociu, digui el que digui l’antic ministre d’agricultura argentí.

Anuncis

Deixa un comentari

